PALEOTRAINING

Avui tractarem d’explicar que és el Paleotraining i perquè ens pot ajudar. El PT és un sistema d’entrenament basat en realitzar moviments que tenen a veure amb les activitats del paleolític. Recordem que la nostra genètica és pràcticament igual a la del primer Homo (un 1% de diferència en 2.500.000 anys). Els nostres gens van ser seleccionats en un ambient on l’activitat física era obligatòria per a la supervivència. Així que mirarem de fer del nostre entrenament un conjunt d’activitats i moviments pels qual vam estar seleccionats durant milers d’anys. L’objectiu és adaptar els nostres hàbits a la nostra genètica per mantenir la nostra salut.

Característiques de l’activitat física del paleolític que defineix la nostra genètica:

•  90% de l’energia produïda en el cos deriva del metabolisme aeròbic: caminades llargues a la recerca de menjar, aigua…
•  Íntimament relacionada amb la supervivència.(caçar, fugir…)
•  Esforços curts e intensos, de resistència i de força.
•  La majoria dels esforços es feien amb la panxa buida.

Discordança Gens Edat de Pedra i Ambient Modern:

• Genèticament som ANTICS, però els nostres hàbits són molt diferents (sedentarisme, fer esport al mateix temps que fem la digestió d’aliments).
• Ha passat molt poc temps perquè hi hagi canvis en l’àmbit genètic i adaptacions a la Inactivitat Física.
• Ja no tenim la NECESSITAT de ser autosuficients (de sobreviure).
Resultat: Mala adaptació a l’ambient. (expressat en forma de patologies i problemes de salut)

Conclusions: Conducta a seguir:

• Veure l’activitat Física com ambient IMPRESCINDIBLE per tenir salut.
• Respectar el “Cicle Dejú-Festí” com a conducta COHERENT amb la necessitat de movimient.(explicat més endavant)
• Adaptar la nostra alimentació als nostres gens. PaleoDieta com a nutrició òptima en sintonia amb la nostra genètica. (concepte de paleodieta explicat en el post anterior)
• PaleoTraining com a mètode d’entrenament basat en la MEDICINA EVOLUTIVA. Realitzar activitat física basada en els moviments més primitius, aquells que tenim gravats en el nostre codi genètic.

 

 

famara lanzarote.jpg

 

Cicle Dejú-Festí

1. És la necessitat de sobreviure (gana) el que ens induïa a moure’ns en DEJÚ a la recerca d’aliments.
2. L’activitat física (caçar) es componia d’esforços aeròbics (baixa-mitja intensitat però llargs) i de molta intensitat (en la lluita cos a cos, en la fugida..)
3. Quan aconseguíem caçar, menjàvem fins saciar-nos, fèiem un bon FESTÍ. I reposàvem.

La sacietat indueix a fer repòs, per dos motius, el primer és que mentre fem la digestió el metabolisme (l’energia i la circulació sanguínia) augmenta en l’aparell digestiu i disminueix en la perifèria (músculs). Segon, després de menjar hi ha activació dels gens d’estalvi (thrifty gens) per emmagatzemar energia (ja que no sabien quan tornarien a menjar).

 

Si entenem aquesta idea “Dejú-Festí” ens adonarem que és normal que avui en dia cada vegada hi hagi més sobrepès (inclús infantil), o gent que tot i fer esport no assoleix el seu pes ideal o desitjat… Per tenir salut hem d’adaptar aquest cicle a la realitat dels nostres temps, així que ens mourem o farem esport sempre amb dejú (mínim 4 hores sense haver menjat res abans..) i l’esport que farem consistirà en realitzar esforços que estaran en sintonia amb les funcions motrius que durant la nostra evolució com a espècie més vàrem desenvolupar (saltar, reptar, córrer, escalar, arrossegar, empènyer…).

 

 

med-ball

 

ELS PILARS DEL PALEOTRAINING

1. HIIT: (hight intensity interval training) Són entrenaments més aviat curs de temps però amb bastant ritme/intensitat.

2. FUNCIONALITAT: treballem els músculs segons funcions motrius (reptar, escalar, saltar, empènyer, tirar, pujar, girar, caminar, asseure’s, estabilitzar-se, ajupir-se i aixecar-se, carregar, desplaçar-se)

3. DEJÚ ESTRATÈGIC I PALEODIETA: realitzem els entrenaments en dejú.

4. VARIABILITAT en els entrenaments. Permetrà millorar el rendiment.

5. RESPECTE PER LA BIOMECÀNICA DEL COS: sempre treballem amb bones postures, respectant el propi cos.

 

Què ens aporta aquest mètode d’entrenament?

  • Diversió a l’hora de fer esport.
  • Entendre que el moviment és necessari per a tenir salut. Cal entendre moviment com a font de diversió i desconnexió, no compta el moviment que té com a motor les obligacions i el estrès (siguin laborals o familiars).
  • Son entrenaments curts els quals podràs realitzar en el teu dia a dia sense excuses. Ja no val dir “no tinc temps per fer esport”.
  • La variabilitat d’aquest mètode fa que no hi hagi adaptació i per tant no tindràs pèrdua de motivació per fer esport.
  • Fer esport formant part d’una tribu, la qual s’ajuda, s’anima i disfruta de l’esforç.

Si tens ganes de formar part de la TRIBU i provar el sistema PALEO passat per GlobalSalut i informat dels horaris d’entrenament.

Be Paleo!!

Dídac Pastor
Especialista en teràpia regenerativa.
Entrenador personal basat en el mètode Paleotraining.



Leave a Reply