PALEODIETA

Quan parlem de la “Paleodieta” hem de tenir clara una cosa, aquesta no és una dieta, és un estil de vida, així que realment podríem parlar de “ Paleovida”.  Amb aquest, tractem d’imitar als nostres avantpassats cavernícoles, tant en la alimentació com en l’esforç físic que realitzaven. En aquest post assentarem les bases del que seria l’alimentació coherent amb el que som, que realment estigui en concordança amb el nostre codi genètic. En el proper post definirem les bases del exercici físic o “Paleotrainnig”. També explicaré el cicle “Dejú-Festí”, ja que és el vincle d’unió entre l’alimentació i l’activitat física, així com la conducta coherent a seguir per gaudir de bona salut.

 El Paleolític va ser el període en el que varem evolucionar d’Homo Habilis, el primer representant dels homínids, a Homo Sapiens, és a dir, nosaltres. L’alimentació que seguien els nostres avantpassats del paleolític és a la que genèticament estem més adaptats, ja que és la que s’ha dut a terme durant la majoria del temps de la nostra evolució. Concretament el 99,6% de les nostres generacions l’han seguit.

Aquesta alimentació es basa en menjar tot el que en el Paleolític teníem al nostre abast: tot tipus de verdures, fruites, arrels, fruits secs, llavors, tubercles, carns, peix, marisc,  excloent-hi el gra i els seus derivats (farines, pasta, pa…), llegums, làctics i tot els productes processats i refinats (aquests aliments son evolutivament “nous” i no estem del tot adaptats a ells, per això produeixen diferents problemes de salut com al·lèrgies, intoleràncies, problemes digestius/intestinals, mals de cap…).

LS-Palio-Diet-770x295 (1)

 Generacions i nutrició

•        Vam estar 2 milions i mig d’anys amb l’alimentació paleolítica, 77.334 generacions. (99.6% del total de generacions).

•        Només fa 10.000 anys que introduïm els cereals a la nostra alimentació, des de la revolució agrícola, fa 333 generacions. (0.4% del total).

•        Els productes làctics estan introduïts des de fa 200 generacions (0.26 % del total).

•        Els productes refinats els comencem a consumir amb la revolució industrial, fa 7 generacions.   (0.009 % del total).

 

Reflexió

Acabo el post com l’he començat, recordant que no parlem d’una dieta estricta que s’ha de seguir al 100%, si no que es tracta d’ un estil de vida, uns bons hàbits a l’hora de triar quins aliments inclourem en la nostra cistella de la compra. Per descomptat, dins d’aquest estil de vida, hi ha espai per menjar qualsevol aliment que vulguem si la nostra base (sobre un 80%) segueix les pautes paleo. Crec que és la nostra responsabilitat mirar d’entendre perquè cada vegada tenim més malalties noves i  més problemes de salut començant ja pels més joves. Mengem vàries vegades al dia durant tota la nostra vida, així que “potser sí” que deu tenir una mica d’importància el que ens fiquem a la boca. Dins la medicina evolutiva mirem d’agafar perspectiva fent un cop d’ull al passat., ja que la nostra genètica només ha canviat un 1% en aquests 2 milions i mig d’anys que tenim com a espècie. Per gaudir de salut només hi ha un camí possible, modificar els nostres hàbits i recuperar aquells que estan en sintonia amb el que nosaltres som, amb la nostra genètica.  Si esperem que siguin els nostres gens els que s’acabin adaptant als nostres hàbits……podem seguir esperant. ..

Si vols conèixer més a fons en què consisteix la paleodieta, quins beneficis pot tenir per tu o per la teva patologia, o simplement vols perdre pes o millorar el rendiment esportiu,   no dubtis en demanar-nos  l’informació !!

 

Dídac Pastor

Naturopata especialista en teràpia regenerativa



Leave a Reply