Fer abdominals sense risc

Són moltes les persones que realitzen exercicis abdominals vàries vegades a la setmana. En la majoria dels casos per raons estètiques (per disminuir la panxa), i d’altres, per enfortir aquesta musculatura.

En qualsevol dels casos és important saber que:

  • Els abdominals clàssics augmenten la pressió intraabdominal i a la llarga pot debilitar la musculatura del sòl pelvià. En el cas de les dones podrien provocar en un futur incontinència urinària i/o prolapses (caiguda dels òrgans).
  • Per una altra banda, treballar aquest tipus d’abdominal (el clàssic) només aconseguim guanyar força d’aquest múscul, però no guanyem tonicitat (força de suport). Tenint en compte que la musculatura abdominal i perineal està formada bàsicament de fibres tòniques, de què ens serveix treballar la força quan aquest múscul té la funció de suport?

Per tant, si el que volem és millorar la postura, reduir el perímetre abdominal, prevenir la incontinència urinària i protegir la zona lumbar tot això ho aconseguirem amb la pràctica de la gimnàstica abdominal hipopressiva.

Aquesta tècnica va ser creada pel Dr. Marcel Caufriez. Aquest va observar que les dones durant el post-part volien aconseguir disminuir el seu perímetre abdominal el més aviat possible i es posaven a fer abdominals clàssics. Els resultats però, no eren els esperats. Apareixien altres conseqüències com disfuncions del sòl pelvià. A partir d’aquí es va crear aquesta tècnica on l’objectiu principal és buscar una gimnàstica abdominal que beneficiés la faixa abdominal sense perjudicar el sòl pelvià.

Els hipopressius consisteixen en una sèrie de postures que fan disminuir la pressió intraabdominal  i provoquen una activació reflexa de la musculatura de la faixa abdominal i perineal, juntament amb una succió de les vísceres pèlviques.
Diversos estudis científics demostren els bons resultats de la pràctica de la gimnàstica. I no només són beneficiosos per les dones que han tingut fills, sinó per totes les dones i homes en general. Enfortir la faixa abdominal i la musculatura del sòl pelvià és saludable per a tothom.
Treballar la tonicitat d’aquesta musculatura també ajuda a prevenir tot tipus d’hèrnies (discals, inguinals, vaginals…), lesions musculars, augmenta la resistència a l’esforç i la força explosiva, entre molts altres beneficis.

També és important saber que les dones embarassades o les persones que pateixen malalties digestives inflamatòries no poden practicar aquesta gimnàstica i les que pateixen hipertensió arterial només sota supervisió d’un fisioterapeuta.

Els resultats d’aquesta tècnica es poden apreciar després de dos o tres mesos sempre que es facin d’una manera constant i continuada.

Sara Torres Prats
Fisioterapeuta-col·legiada 5161
Especialitzada en uroginecologia i obstetrícia.



Leave a Reply